מוהל המלצות אודות מן המדיה שאלות ותשובות צרו קשר
 

- שאלות ותשובות חלק 1

אני הולך להמטיר עליכם שאלות אינספור בנושאים שונים. הפרוייקט הזה יעסוק בנושא: ברית מילה בעידן המודרני

שאלות ותשובות הלכתיות רפואיות שנשאל הרב מוהל אבי זרקי 1

על הדרך נתייחס למלים הקשורות גם ל: מוהל, מוהלים, ברית מילה, מוהל רופא, רופא מוהל, מוהל מוסמך, מוהל מומלץ ועוד

 

שאלה:  מי אמר שברית מילה חייבת לכאוב ולכן הרדמה אסורה מבחינה הלכתית ?

תשובה:  יש דעות שונות בהלכה וטוב שכך. שבעים פנים לתורה - לימדונו רבותינו.

האוסרים הרדמה במילה, טוענים שיש "ענין" רוחני בסבל של התינוק בזמן המילה וגם אברהם אבינו הצטער בזמן מילתו, זה מחשל אותנו עם ישראל להיות חזקים כבר מתחילת חיינו. לדעה זו מצטרפים אלו האוסרים "לשנות" מכללי המילה המקובלים מדורי דורות והם מביאים ראיה שחז"ל ידעו עוד בזמן התלמוד על "סם הרדמה" ובכל זאת לא התירו להשתמש בו בזמן המילה. סיבה נוספת היא שהמוהל הוא למעשה שליחו של הנימול ושהנימול לא במצב של ערות אין השליחות מושלמת. בנוסף, הכאב בתינוק הוא ממש מזערי, עדיין אין חושיו מפותחים כל צרכם וכשהילה נעשית בזריזות ובמומחיות ע"י מוהל אומן, הכאב קטן וחולף תוך מספר שניות. זאת ועוד שגם הזריקה כואבת לא פחות ולעיתים אף יותר מברית המילה עצמה, מה גם שבמתן חומר הרדמה לתינוק במידה ותהא רגישות של היילוד לחומר הדבר יכול לגרום לסכנה של ממש ולכן יש לאסור. כמובן שיש עוד סיבות שאין כאן המקום לפרטם.

המתירים לעומתם טוענים שהרדמה מקומית אינה כהרדמה כללית ולכן התינוק עירני בזמן המילה כך שאין בעיה הלכתית בדבר. לענין הסכנה - אין בכמות מזערית של החומר לסכן את התינוק. אין דין שליחות במילה אלא המצוה שיהיה מהול. אין הצער מעכב את מצוות המילה. וכו'

לדעתי. הזריקה מיותרת לגמרי. אפשר להשתמש ב"קוקטיל" של אקמולי דרך הפה בשילוב מריחת "אמלה" על מקום המילה ובצירוף מומחיות וזריזות הברית תעבור ללא כאבים וזה בדוק ומנוסה.

 

 

שאלה: מי קבע שמוהל צריך לעבוד בשיטה מיושנת כי אסור לשנות וכל המשנה ידו על התחתונה?

תשובה: אין שום מניעה הלכתית להתקדם בביצוע מילה בכל דבר שיכול לתרום לענין. ובפרט להפחתת סבל התינוק. נהפוך הוא, מצוות מילה היא אחת המצוות שבזכותה העולם קיים. כאשר מקדמים את נושא המילה יש בזה משום "זה אלי ואנוונו" - התנאה לפניו במצוות. לכן כל המוסיף להשתכלל ולהתמחות הרי זה משובח.

 

 

שאלה: איפה "נכתב" שבלילה הראשון ההורים לא יוכלו לישון כי התינוק חייב לבכות כל הלילה?

תשובה: ענין הבכי של התינוק תלוי בהבדל שיש ב"אישיות" התינוק כבר מיומו הראשון. יש תינוק נינוח ויש תינוק "רגיש" לכל דבר. אם המוהל יודע את מלאכתו נאמנה. מסוגל להשאיר את היילוד חופשי ללא תחבושת לוחצת על מקום המילה. יודע להתמודד על ידי משככי כאבים למיניהם ו/או משחות המבודדות את מקום הפצע מהשתן של התינוק הגורם לצריבה. הלילה הראשון וכל שאר הלילות לא יהיו "לילות לבנים". אני נוהג לומר ללקוחותי שאם התינוק לא ישן כל הלילה הם יקבלו את כספם בחזרה.

 

 

שאלה: האם יש ברית ללא כאבים מצד אחד אבל גם ללא זריקות ?

תשובה:  כל הנושא של הזריקות הוא גימיק שיווקי ותו לא. עצם צתן זריקה למקום כל כך רגיש יוצרת בעיות. למשל. החומר מנפח את המקום וגורם לעיתים לבצקות וחוסר סימטריה. שנית, צריך לדקור בכמה מקומות בפין וזה בהחלט כואב ומיותר. שלישית, האורחים לא רואים את התינוק המתפתל במכאוביו בזמן הזריקה דבר שנעשה בחדר צדדי לא לעינים והם מתפעלים מעצם העניין שהוא לא בכה - אחרי שבחדר הוציאו לו את הנשמה. לא אאריך בדבר אבל ניתן בהחלט לוותר לחלוטין על הזריקה ולהגיע לתוצאות נהדרות בביצוע מילה ללא כאבים ולא זריקה.

 

 

שאלה: מה כל כך רע בזריקת הרדמה בברית מילה ?

תשובה: שמענו לא פעם על אנשים שהלכו לטיפול שיניים, קבלו זריקה ולא קמו. למה ? כי הייתה להם רגישות לחומר. בתינוק שזה עתה נולד עלול להיות מצב של רגישות לחומר המוזרק לתוך גופו ממש. ומה יהיה אם הוא רגיש לחומר ? נכון, הרופא מוהל מבוטח וכך טוענים רבים מהם שנשאלו ותשובתם המצמררת היתה: "אכן, יש מקרים של סיבוכים בזריקות בברית מילה"  "מקרה" ? - הילד שלי הוא לא "מקרה" עם כל הכבוד. איני מוכן לסכן את חייו של היילוד בסיכון של אחד למיליון ולכן אין להשתמש בזריקה כלל ועיקר.

 

 

שאלה: ביקורי בית לפני הברית או אחרי הברית, זה נחוץ ?

תשובה: יש מהעוסקים בברית מילה המחפשים סיבות להאדיר את שמם בכך שהם באים "לפני" ו"אחרי"...

כל תינוק המגיח לאויר העולם בימינו עובר סדרת בדיקות מכף רגל ועד ראש. אין שום סיבה בעולם לבוא ו"לבדוק" את התינוק , דבר זה היה לפני עשרות בשנים וכיום הוא מיותר. מאידך גיסא, אני מסביר לתלמידי במלאכת המילה כי, לעיתים למען "השקט הנפשי" של ההורים ובפרט אם זה ילד ראשון וכשירות אדיב רצוי לבקר את היילוד - דבר התורם לבטחון העצמי של ההורים המצויים במתח לפני הברית. בעניין ביקור התינוק לאחר הברית כל מקרה תלוי לגופו ולעיתים יש לבדוק את התינוק מספר בדיקות ולא אחת. ככלל, מסירותו של המוהל ליילוד היא חלק אינטגרלי  מברית המילה.

 

 

שאלה: מה יותר טוב מוהל רגיל, או רופא מוהל ?

תשובה: אנחנו כהורים מחפשים תמיד "שקט נפשי", בפרט כשהדבר קשור לילדינו - זוהי הסיבה שאנחנו מחפשים את "הכי טוב" לילדינו. כמו בכל מקצוע או עיסוק יש טובים ויש מצויינים. לעיתים בבחירת מוהל מומחה, בעל וותק ושיטות מתקדמות שיודע את "סודות המקצוע" ויש לו את ה"טאץ'" הברית תעבור ממש בקלות לעומת רופא שרואה בברית "ניתוח" לכל דבר ועניין והא הופך את הפעולה הקלה הזו למשהו מסורבל ופרוצדורה ארוכה. אני נוהג להביא משל מעולם הבישול. קחו את הסבתות שלנו שהיו מבשלות מאכלים טעימים ללא ספרי בישול והדרכה. כאשר תשאל אשה מבוגרת כזו: "כמה סוכר" ? או "כמה מלח" ? בדרך כלל התשובה תהיה "תקחי קצת ביד ותפזרי" לעומת הצעירות של ימינו שמיד מעיינות במתכון ובספרי בישול ויודעות כמויות מדוייקות. כעת שאלו את עצמכם איך זה שהאוכל של סבתא כל כך טעים ? התשובה פשוטה: כי המתכון "ביד שלה" ולא בספר. אותו דבר לגבי מילה. מי שלמד אצל מוהל, יודע את האומנות של המילה. מי שלמד בחדר ניתוח אצל אורולוג או כירורג הוא יודע איך עושים "ניתחו לכריתת עורלה" אבל זה לא ברית מילה. 

נקודה אחת לסיום: מה ההבדל בין מקצועי למקצוען ? האם אפשר להיות גם וגם ? תמיד חיפשתי להיות גם "מקצועי" וגם "מקצוען"  אתם יודעים למה ?

מקצועי זה אחד שיודע לעבוד רק כשכל התנאים מסביבו מאפשרים זאת, אם ישנה הפתעה, או תקלה, או אבדן של אחד מהכלים למשל, הוא עומד בפני שוקת שבורה. לעומתו "מקצוען" זה אחד שיודע להסתדר בכל תנאי, בכל מקום ובכל זמן ולהביא את התוצאה כאילו לא חסר לו כלום. זה ה"טאץ" שדיברנו עליו כל הזמן. וזוהי המומחיות האמיתית. חשבו על זה... אשמח לקבל תגובות, שאלות, הערות והארות